Polish English German

Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka

Topola Królewska, Oddziały Gimnazjalne

Topolska Akademia Kreatywności w stolicy

Ostatnie dni listopada były bardzo intensywne dla członków Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości. W ramach projektu „TAK, stawiamy na rozwój! Topolska Akademia Kreatywności” (rządowy program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”) uczniowie Gimnazjum im. Cz. Miłosza uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Warszawy.

Projekt był w 90% finansowany ze środków zewnętrznych, które pozyskały nauczycielki z gimnazjum – panie Jolanta Kuropatwa i Agnieszka Wyrzykowska. Główne cele wycieczki to rozwijanie świadomości obywatelskiej i postawy patriotycznej młodych oraz przygotowanie ich do aktywnego wchodzenia w życie społeczno-gospodarcze kraju.

Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w Zamku Królewskim. Przewodnicy przedstawili historię zamku i zapoznali nas z najcenniejszym dziełami sztuki z zamkowej kolekcji. – Dwie godziny spędzone w zamku były bardzo pasjonujące, a wędrówka po salach okazała się niezwykłym spotkaniem ze sztuką i historią – tak pobyt w muzeum ocenia Wiktoria Baras, uczennica Ib.

W Mennicy Polskiej zachwycił uczestników wycieczki Gabinet Numizmatyczny. Kolekcja zgromadzona tutaj prezentuje historię i dorobek produkcyjny mennicy od momentu jej założenia w 1766 r. W zbiorach znalazły się monety z okresu stanisławowskiego, Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego. Wszystkich zachwyciły monety, do stworzenia których zastosowano nowoczesne rozwiązania. Dzięki temu zdobywają one liczne nagrody na najbardziej prestiżowych konkursach branżowych.

„Poznaj fascynujący świat pieniądza!” – takimi słowami powitano nas w Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira Skrzypka, gdzie można zrozumieć podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii oraz poznać historię pieniądza. Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i różnorodnych form prezentacji przybliżono nam powstanie i ewolucję systemu bankowego oraz gospodarki pieniężnej. Spacerowaliśmy ulicą Bankową, odwiedziliśmy Laboratorium Autentyczności i skarbiec, gdzie można było… potrzymać 12,5-kilogramową sztabkę złota. Kasia Oleska wspomina: „Doskonale czułam się w Centrum Pieniądza, powstałym niedawno przy NBP, ponieważ zagadnienia omawiane w tym miejscu wiążą się z moimi zainteresowaniami i innowacją realizowaną w mojej klasie”.

Drugi dzień wycieczki też był bardzo intensywny. Rozpoczęliśmy go od wizyty w pałacu w Wilanowie. Rezydencja króla Jana III budzi zachwyt ze względu na położenie, piękne wnętrza i ciekawą kolekcję, którą można nazwać mikrokosmosem sztuki, gdyż znajdują się tu nawet antyczne eksponaty. Zgromadzone dzieła uczą o wszystkich stylach, szkołach i tendencjach w sztuce.

Powstanie warszawskie – dzień po dniu… Dramatyczny los powstańców poruszył gimnazjalistów; z przejęciem i wzruszeniem słuchaliśmy przewodnika i próbowaliśmy zmierzyć się z emocjami towarzyszącymi nam w tym miejscu. Dla wszystkich była to trudna lekcja historii.

Pobyt w stolicy zakończyliśmy na ul. Woronicza w nowym budynku TVP. Zobaczyliśmy telewizję od kuchni i poczuliśmy się jak gwiazdy programu „Pytanie na śniadanie”. Zapoznaliśmy się też z pracą redakcji TVP Sport i podziwialiśmy dekoracje do programu dla dzieci „Domisie”.

Do Łęczycy wracaliśmy zmęczeni, ale usatysfakcjonowani i przejęci. Kamila Józwiak wyjazd do Warszawy posumowała słowami: „Wycieczka bardzo mi się podobała, moja wiedza pogłębiła się z zakresu historii i ekonomii. Tyle przeżyć, emocji…”