Polish English German

Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka

Topola Królewska, Oddziały Gimnazjalne

Czy moje dziecko jest uzależnione od telefonu? Rodzicu, koniecznie przeczytaj!

Myślę, że niemal każdy rodzic zadaje sobie to pytanie. Kiedy zaczyna się uzależnienie od telefonu? Jak je rozpoznać?

Prawie 61% młodzieży w Polsce uważa, że w ich domach nie istnieją żadne zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz internetu. Gorzej nawet: 13,5% rodziców pozwala swoim dzieciom dłużej korzystać z telefonów komórkowych i internetu tylko po to, aby załatwić swoje zaległe sprawy.
Już małe dzieci ciągle gapią się w ekrany telefonów, tabletów i często cieszymy się, że są tak bystre, tak świetnie radzą sobie z nowoczesnymi technologiami. Każde niebezpieczeństwo budowane jest małymi, niewinnymi krokami. Pierwszy kontakt dziecka z telefonem to puszczane z niego piosenki, oglądanie bajki. Pamiętajmy, że wszystko, co robi dorosły, jest interesujące dla dziecka, a jeśli się czegoś zabrania, to jest to wyjątkowo atrakcyjne. A przecież my sami ciągle zaglądamy do telefonów. Dość szybko decydujemy się na zakup telefonu dziecku. Zdarza się więc, że kilkulatek ma swój telefon. Potem dziecko zabiera telefon ze sobą do szkoły, na dodatkowe zajęcia, zaczyna korzystać z niego prawie cały czas. W nas z kolei rośnie przekonanie, że bez telefonu nie możemy skutecznie kontrolować dziecka.
Pamiętajmy, że uzależnienie dziecka od telefonu to także kwestia przeglądanych treści. Nasze dziecko wie, że łatwiej ukryje pewne działania w telefonie niż na komputerze.

Powinniśmy się już zmartwić i reagować, gdy:
*dziecko dba o to, żeby telefon był w zasięgu ręki, nie rozstaje się z nim ani na chwilę – od przebudzenia do zaśnięcia, bierze go wszędzie (np. do sklepu, do toalety), czasem korzysta w nocy z telefonu,
*instynktownie sięga po telefon, bo usłyszało dźwięk, np. przychodzącej wiadomości, przerywając zajęcia,
*ciągle zagląda do telefonu, nerwowo nasłuchuje, czy ktoś zadzwoni, czeka na wiadomości, natychmiast odpisuje,
*jest aktywne na wielu portalach społecznościowych,
*jest mniej zainteresowane innym hobby,
*wycofuje się z realnych relacji rówieśniczych/towarzyskich (telefon staje się pośrednikiem w codziennych kontaktach z innymi osobami), nie wychodzi na dwór, nie spotyka się
z kolegami,
*wokół wszyscy wiedzą, że moje dziecko ma na pewno telefon przy sobie,
*dziecko jest rozdrażnione, zdenerwowane, bo nie pozwalamy korzystać z telefonu (silna agresja dziecka łączy się niemal z pewnością, że jest to uzależnienie),
*zaprzeczanie problemowi przez dziecko.

Negatywnymi konsekwencjami ciągłego korzystania z telefonu są:
*gwałtowne wahania nastrojów,
*zaniedbywanie obowiązków szkolnych, obniżenie ocen,
*wagarowanie, problemy z koncentracją,
*konflikty z bliskimi,
*zaburzenia odżywienia,
*wzrasta ryzyko utraty słuchu
*zaburzenia snu,
*bóle mięśni (np. pleców),
*problemy ze wzrokiem,
*stany lękowe (np. związane z przemocą w internecie),
*wyższe rachunki.

Czy z telefonu można korzystać mądrze? I czy można takiego mądrego korzystania nauczyć dzieci? Jak sobie poradzić z tym problemem? Otóż:

*nie odbieraj natychmiast telefonu dziecku, nie zachowuj się impulsywnie,
*nie krytykuj dziecka z powodu używania telefonu, nie nadużywaj zakazów, kar w stylu: zabiorę Ci telefon, nie doładuję środków na koncie, odłączę prąd, abyś nie mógł korzystać z komputera, „ ja w Twoim wieku...”,
*rozmawiaj z dzieckiem, przygotuj się do rozmowy (miej argumenty), rozmawiaj w miłej atmosferze, powiedz, co Cię niepokoi, uważnie słuchaj, zaproponuj wspólne rozwiązanie problemu,
*stopniowo ograniczaj czas korzystania z telefonu, np. włączanie go tylko na kilka godzin dziennie,
*kontroluj oglądane przez dziecko strony, np. załóż specjalne programy blokujące dostęp do wybranych treści (pornografia, narkotyki), monitorujące czas korzystania z telefonu,
*ustal konkretne zasady, np. czas korzystania z telefonu, niekorzystanie z telefonu podczas posiłku, można wprowadzić limit finansowy,
*może wprowadź dzień bez telefonu,
*możesz spisać kontrakt na korzystanie z telefonu, komputera, a w nim mogą się znaleźć codzienne obowiązki, np. odrobisz lekcje, posprzątasz kuchnię – możesz pograć przez godzinę,
*dawaj dobry przykład, ustalonych zasad sam przestrzegaj,
*
rób coś razem z dzieckiem (np. piecz, naprawiaj),

*pomóż dziecku znaleźć nową pasję, hobby,
*bądź cierpliwy, konsekwencja przyniesie dobry efekt.

Drodzy Państwo, gdy czujecie, że jednak nie radzicie sobie z problemem, poproście o pomoc specjalistów. Nie bagatelizujcie kłopotów, bo uzależnienie od telefonu czy komputera może mieć bardzo poważne konsekwencje i stać się przyczyną wielu poważnych problemów.

Trzymajmy się przede wszystkim zasady: łatwiej zapobiegać niż leczyć.

Psycholog Alicja Zarzycka-Durda