Polish English German

Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka

Topola Królewska, Oddziały Gimnazjalne

Dziecko w bezpiecznej sieci

Jedną z umiejętności, które w nowoczesnej szkole powinien zdobyć uczeń, jest korzystanie z Internetu. Internet jednak jest jak dżungla. Z jednej strony czekają tam fascynujące okazy, egzotyczne widoki, niemal nieograniczone możliwości eksploracji i nauki oraz niezwykłe przygody. Niestety w wielu wirtualnych miejscach dzieci mogą natrafić na realne niebezpieczeństwo.

 

 Komputer jest kluczem, dzięki któremu dostajemy się do Internetu, a Sieć to wiedza, rozrywka, komunikacja.

 Dziecko bez Internetu jest uboższe w wielu aspektach życia. Dzięki dostępowi do światowej sieci przede wszystkim uczy się wyszukiwać informacje niezbędne choćby w szkole, dowiaduje się nowych rzeczy, utrzymuje kontakty z przyjaciółmi
 i nawiązuje nowe, korzysta z rozrywki, a niekiedy realizuje się artystycznie. Internet chcemy czy nie, stał się częścią życia młodego pokolenia. Ale Internetem trzeba się nauczyć posługiwać. Bo nieumiejętnie go używając można sobie wyrządzić krzywdę. Już choćby, dlatego powinno nas zainteresować, gdzie nasze dziecko surfuje i w jakim towarzystwie. Oczywiście niebezpieczeństwa te zmieniają się wraz z wiekiem dziecka, ale dobrze wiedzieć o wszystkich.

       Im młodsze dziecko siada przed komputerem, tym chętniej poświęca się graniu. Często zaczyna się od darmowych gier uruchamianych w przeglądarce internetowej. Wystarczy wejść na odpowiednią stronę, jak  www.gry.pl albo gryonline.poszkole.pl. W większości są one niewinne, ale trafiają się też bitewne.

       Coraz większa skala rozpowszechniania nielegalnych i szkodliwych treści za pomocą Internetu stała się bezpośrednią przyczyną podjęcia kroków eliminujących nielegalne i szkodliwe treści w Internecie. W tym celu został utworzony punkt kontaktowy typu hotline pod nazwą Dyżurnet.pl. Jest to „pogotowie ratunkowe” dla internatów. Na stronie można znaleźć numer całodobowego telefonu. Każdy przypadek treści szkodliwych i zakazanych prawem oraz zagrażających w jakikolwiek sposób bezpieczeństwu dziecka w Sieci można zgłaszać pod numer telefonu(0801 615 005), pocztą elektroniczną (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

        Jeśli chcesz mieć pewność, że wiesz, co dziecko robi w sieci, zainstaluj program monitorujący. Pomocne są programy umożliwiające kontrolę nad korzystaniem z Sieci:  www.cenzor.plwww.opiekunucznia.pl.

       Cenzor to „profesjonalny program umożliwiający kontrolę nad korzystaniem z zasobów Internetu. Ogranicza dostęp do niecenzuralnych treści internetowych oraz wybranych czatów i komunikatorów. Główny nacisk został położony na strony z pornografią i przemocą oraz narkomanią. Opiekun Ucznia w Internecie natomiast „zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu oraz ułatwia pracę nauczycielom. Posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych (blokuje dostęp do stron z przemocą, itp.; inteligentnie rozpoznaje treści przeglądanych stron, zanim się wyświetlą i blokuje te, na których występują zakazane słowa; może zablokować możliwość korzystania z komunikatorów internetowych, jak gadu-gadu, tlen; blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych programów, dokumentów. Pozwala to uniknąć „zaśmiecania” komputera ściąganymi potencjalnie niebezpiecznymi plikami (dialery, wirusy); istnieje także możliwość czasowego zablokowania dostępu do Internetu.

       Rodzi się wiec pytanie, co jest ważniejsze - czy zapewnienie uczniowi nieograniczonego dostępu do treści „dobrych” czy też zgoda na te „uboczne” ograniczenia za cenę bezpieczeństwa i ochrony przed treściami szkodliwymi?. Przyznać trzeba, że bezpieczeństwo stanowi priorytet. Nie należy zapominać, że stanowiska komputerowe funkcjonują w bibliotece, gdzie Internet nie jest jedynym źródłem informacji – dostępny jest także księgozbiór z całym aparatem informacyjnym. Bardzo ważne jest ciągłe doskonalenie umiejętności precyzyjnego formułowania zapytań do wyszukiwarek, w ten sposób ogranicza się przypadkowy kontakt ze stronami szkodliwymi, które wyszukiwarka wskazuje często tylko z powodu dwuznaczności zapytania.

       W bibliotece komputer jest nieocenionym narzędziem informacji i taką funkcję powinien spełniać. Gdy uczeń potrafi znaleźć konkretne wiadomości i nie wędruje po Sieci bez celu, a nauczyciel czuwa nad jego obecnością w Internecie, to istnieją przesłanki, że nic złego młodemu internacie nie grozi.

10 PORAD DLA RODZICÓW dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież  (podaję za serwisem Sieciaki.pl, który propaguje zasady bezpiecznego używania Internetu) :

  1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
  2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
  3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
  4. Naucz dziecko ostrożności przy podawaniu swoich danych.
  5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
  6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
  7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
  8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
  9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
  10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.

 

        Należy spodziewać się, iż ryzyko zagrożeń dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży będzie rosło w miarę popularyzacji medium, jakim jest Internet. Nawet, jeśli dziecko nie ma w domu komputera lub domowy komputer nie jest podłączony do Internetu, nie oznacza to wcale, że nie ma ono dostępu do sieci internetowej. Korzystają z Internetu np. w kafejkach internetowych oraz u kolegów. Dyskretna kontrola poczynań dziecka w połączeniu z inteligentnie przeprowadzoną akcją edukacyjną da znacznie lepszy efekt od zakazów.

     Internet daje użytkownikom bardzo dużo możliwości. Dzięki niemu można uczyć się, bawić, pracować. Coraz więcej usług dostępnych jest w Sieci, niektóre z nich tylko w niej. Internet może pomagać, ale może też szkodzić - jest przecież tylko narzędziem i od korzystających z niego ludzi zależy, w jakim celu zostanie wykorzystany. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie niebezpieczeństwa mogą Cię w nim spotkać, co robić, aby ich uniknąć a także jak postępować, kiedy nas spotkają.

Opracowała mgr Katarzyna Bednarek